MILJÖ - Bränslen och miljöpåverkan

Bränslen och miljöpåverkan

BrÀnslen och miljöpÄverkan

Bilar delas in i olika utslÀppsklasser, enligt vilka man mÀter bilens utslÀpp av en rad olika giftiga Àmnen. Koldioxid tas inte med i berÀkningen.

VÀljer man en bil frÄn en bra utslÀppsklass hjÀlper man till att hÄlla nere utslÀppen frÄn biltrafiken.

  • Euro 5 – Obligatorisk för alla nya bilar frĂ„n och med 2011.
  • Euro 6 – Har hĂ„rdare krav, infördes 2015.
  • El – Drivs endast med el frĂ„n batteri.SlĂ€pper knappt ut nĂ„gra avgaser alls, men utslĂ€ppen beror i slutĂ€ndan pĂ„ hur och var elen producerats.
  • Elhybrid – Har bĂ„de en elmotor och en förbrĂ€nningsmotor.Utformningen kan se lite olika ut. PĂ„ vissa modeller kompletterar förbrĂ€nningsmotorn elmotorn vid hög belastning, pĂ„ andra laddar den batteriet eller driver bilen nĂ€r elen tagit slut.
  • Laddhybrid -Kan laddas genom strömkabel.

Miljöbil

  • En sĂ„ kallad miljöbil mĂ„ste tillhöra nĂ„gon av ovanstĂ„ende klasser, men Ă€r Ă€ven föremĂ„l för strĂ€nga krav gĂ€llande koldioxid.
  • Bilens vikt och motorns effekt avgör hur stora mĂ€ngder koldioxid den avger per kilometer.
  • Miljöbilar Ă€r skattebefriade de fem första Ă„ren efter registrering
  • En supermiljöbil klarar EU:s senaste avgaskrav och slĂ€pper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer.
  • De Ă€r mycket dyrare Ă€n andra bilar, men det gĂ„r att ansöka om ekonomiskt stöd hos Transportstyrelsen.

BrÀnslen för motordrivna fordon

  • Fossila brĂ€nslen

    EnergikÀllor som bildades i jorden för miljoner Är sedan av rester av forntida djur och vÀxter. Dessa kÀllor ger ifrÄn sig miljöskadliga gaser vid förbrÀnning samt leder till en höjning av den globala medeltemperaturen.

     
    • Bensin
    • Diesel
    • Naturgas
  • BiobrĂ€nslen

    EnergikÀllor som bildads av biomassa eller organismer som lever under en kort tid. Dessa kÀllor Àr miljövÀnliga eftersom de inte ger ifrÄn sig nÄgra miljöskadliga Àmnen vid förbrÀnning.

    • Bioiesel
    • Bioetanol
    • Biogas
  • El och hybrid

    - Vissa typer av bilar drivs helt av en eller flera elmotorer som gÄr pÄ batterier. Dessa bilar har inget gasutslÀpp alls nÀr de Àr i bruk men de kan ÀndÄ leda till ett marginellt utslÀpp av koldioxid kopplad till elproduktionen.

    - Vissa typer av bilar drivs med tvÄ eller flera brÀnsletyper och kallas för hybrid bilar.

Skadliga Àmnen

Kolmonoxid

En fÀrg- och luktlös gas som slÀpps ut vid förbrÀnning av fossila brÀnslen. Gasen kallas ibland för koloxid och Àr mycket skadlig för syresÀttningen i kroppen. Den kan leda till trötthet och i vÀrsta fall störning i nervsystemet.

KvÀveoxid och kvÀvedioxid

Giftiga gaser som slÀpps ut vid förbrÀnning av fossila brÀnslen. Gaserna kan bidra till nedbrytning av ozonlagret och leda till irritation av luftvÀgarna och slemhinnor samt försurning av mark och vatten.

MarknÀra ozon

KvÀveoxider genomgÄr en kemisk reaktion med organiska föreningar i solljus och bildar marknÀra ozon. MarknÀra ozon Àr en gas som kan leda till hÀlsoskadliga konsekvenser sÄsom irritation av luftvÀgarna och bidra till miljöskador sÄsom ökning av vÀxthuseffekten.

Sot och andra partiklar

Vid förbrÀnning av brÀnslen bildas andra hÀlso- och miljöskadliga partiklar som andas in mest i tÀtortsomrÄden. Vid vÀgslitage orsakad av dubbdÀck bildas ocksÄ farliga partiklar som har samma skada pÄ mÀnniskan och miljön.

Buller

Kan bidra till negativa hÀlsoeffekter pÄ os sÄsom sömnstörningar, försÀmrad prestation och trötthet.

  • I Sverige sĂ€ljs bara bensin och diesel av miljöklass 1som ger minskade utslĂ€pp av rök, svavel, kolvĂ€ten och kvĂ€veoxider.
  • En dieselmotor slĂ€pper ut mellan tvĂ„ till tre gĂ„nger mer kolvĂ€ten och mer kvĂ€veoxid Ă€n en bensinmotor med katalysator.
  • Dieselbilar Ă€r en stor bov nĂ€r det kommer till smogbildning i stĂ€derna.
  • UtslĂ€ppen av partiklar Ă€r ca 10–15 gĂ„nger högre Ă€n frĂ„n bensinbil.
  • En dieselbil utan partikelfilter lĂ€mpar sig inte för körning i tĂ€tt bebodda omrĂ„den. VĂ€lj en med partikelfilter.