Eftersom alla kör i samma riktning Àr motorvÀgen en relativt sÀker vÀg, trots de höga farterna.
Endast de fordon som Àr byggda för att hÄlla minst 40 km/h fÄr vistas pÄ motortrafikleder och motorvÀgar. Det vill sÀga:
Undantag: I undantagsfall fÄr motorredskap klass 1 köra pÄ motorvÀg.
Oftast finns en pÄfart med accelerationsfÀlt för att det fordon som hÄller pÄ att köra in pÄ motorvÀgen ska hinna komma upp i samma körhastighet/anpassa farten till den befintliga trafiken.
Du har ett stort ansvar för att undvika olyckor nÀr du tar dig in pÄ motorvÀgen frÄn accelerationsfÀltet, men bilisterna pÄ motorvÀgen ska i sin tur anpassa sin hastighet för att underlÀtta din pÄfart. Om möjligheten finns kan de ocksÄ lÀgga sig i det vÀnstra körfÀltet.
NÀr du kör in pÄ motorvÀgen ska du:
Finns ingen accelerationsstrÀcka har du vÀjningsplikt gentemot fordonen pÄ motorvÀgen.
PÄfarter och avfarter rÀknas som en del av motorvÀgen och hÀr Àr det Àr förbjudet bÄde att lifta och att ta upp liftare. MotorvÀgen har ett eller fler körfÀlt i varje riktning. Finns flera körfÀlt ska du anvÀnda det lÀngst till höger och nyttja det vÀnstra körfÀltet endast nÀr du kör om andra fordon.
Seriekrockar Àr inte vanliga men visar sig ofta allvarliga nÀr de vÀl hÀnder. De orsakas nÀstan alltid av för kort avstÄnd mellan fordoni kombination med nÄgon sorts störning.
MÄnga motorvÀgar och motortrafikleder har byggts om till att vÀxla mellan ett eller tvÄ körfÀlt i varje riktning. Mötande trafik avskiljs dÄ med ett mittrÀcke. Det har visat sig vara mycket effektivt för att förebygga mötesolyckor.
Inte alla 2+1-vÀgar Àr motortrafikleder. Se dÀrför upp för oskyddade trafikanter, LGF-fordon och vÀgkorsningar.