TRAFIKREGLER - Övergångsställe, cykelöverfart och cykelbana

Övergångsställe, cykelöverfart och cykelbana

Övergångsställe

Definition av väg, körbana, körfält och vägren.

Möten mellan motordrivna fordon och oskyddade trafikanter som cyklister eller gående innebär stora risker. För att förebygga farliga situationer upprättas gång- och cykelbanor separat från körbanorna.

Obevakade övergångsställen saknar trafikljus eller trafikdirigerande polis.

  • Här gäller väjningsplikt.
  • Sök ögonkontakt för att undvika missförstånd.
  • Vinka aldrig fram gångtrafikanter det kan invagga dem i en falsk säkerhet och göra dem mindre uppmärksamma på andra fordon.
  • Omkörning är inte tillåten strax innan och på övergångsställen.

Bevakade övergångsställen regleras av trafikljus eller trafikdirigerande polis.

  • Väj för gående som har grönt ljus.
  • Här gäller väjningsplikt. Om du kör rakt fram på grönt ljus ska du släppa över de gående som ännu inte hunnit passera innan ljuset slagit om.
  • Du kör försiktigt. När du utför en sväng nära ett bevakat övergångsställe har du väjningsplikt för de gående som har grönt ljus och du ska hålla en låg hastighet

Gågator

  • Generellt får man korsa gågator men man får inte köra på dem.
  • Här gäller väjningsplikt mot gående
  • Gångfarten är den maximala tillåtna hastigheten.
  • Här råder parkeringsförbud om det inte finns särskilda parkeringsplatser där det är tillåtit att parkera.

Undantag: Man får dock köra på en gågata vid transport av gods eller funktionshindrade personer till och från en fastighet vid en gågata.

Cykelbana

Definition av väg, körbana, körfält och vägren.

Cyklister kan lätt vingla till, därför är det viktigt att du håller tillräckligt avstånd när du passerar dem.

  • Cykelbanor får användas av cyklister och mopedister klass 2. För moped klass 1 gäller den vanliga körbanan.
  • Du har väjningsplikt mot cyklister och mopedister om du korsar en cykelbana.
  • Om du svänger i samband med en korsning med cykelbana ska du hålla låg hastighet och låta trafikanterna på cykelbanan passera, också om du håller på att lämna en cirkulationsplats.
  • Du måste anpassa farten i närheten av cykelpassager för att inte utsätta de oskyddade trafikanterna för fara. Här är det dock cyklisterna som har väjningsplikt.
  • Där cykelbanan tar slut utan att utmynna i en cykelpassage har fordonen i körbanan företräde.

Det kan lätt uppstå missförstånd i trafiken när en cyklist eller mopedist ska svänga. De får nämligen göra detta på två olika sätt:

  • Genom att hålla sig vid mittlinjen innan svängen
  • Genom att hålla sig vid körbanans högra kant

Det betyder att en cyklist som ligger till höger i körbanan kan komma att svänga vänster.

  • Där körfältet endast medger högersväng får cyklisten inte fortsätta rakt fram eller svänga till vänster. Ett undantag är om cyklisten cyklar från eller till ett kollektivkörfält i samband med en korsning.
  • Cyklister och mopedister får köra om andra fordon på höger sida, det kräver uppmärksamhet från dig som förare.

Obevakade Cykelpassage

  • Här anpassar du hastigheten för att undvika faror och oförutsedda incidenter.
  • Cyklister och mopedister av klass II har väjningsplikt mot bilförare.
  • Vid korsning av en cykelpassage i samband med sväng ska du som bilförare släppa fram cyklister och mopedister.

Cykelöverfart

Definition av väg, körbana, körfält och vägren.
  • Cykelöverfarter utmärks av vägmärket ”Cykelöverfart”, väjningsplikts- och vägmarkering.
  • Maxfarten här är 30 km/h och bilförare har väjningsplikt mot cyklister och mopedister av klass II.