FORDON - Motorns hjälpsystem

Motorns hjälpsystem

Elsystemet

  • Generatorn producerar den elektricitet som lagras i batteriet.
  • NĂ€r generatorn inte laddar ordentligt tĂ€nds en varningslampa pĂ„ instrumentbrĂ€dan.
  • Kontakta en verkstad om varningslampan tĂ€nds. Ett urladdat batteri gör detomöjligt att köra.

SĂ€kringarna

  • Skyddar mot brand vid kortslutning.
  • Finns placerade under instrumentbrĂ€dan eller i motorrummet.
  • Information om vilken sĂ€kring som ska bytas finns i instruktionsboken.

Batteriet

  • TillhandahĂ„ller ström Ă€ven vid avstĂ€ngd motor.
  • Dagens batterier relativt skötselfria, se bara till att de hĂ„lls torra och rena.
  • Vid anvĂ€ndning av pĂ„fyllningsbara batterier gĂ€ller det att kontrollera vĂ€tskenivĂ„n regelbundet. De ska vanligtvis fyllas pĂ„ med destillerat vatten.
  • Batteriet försĂ€mras med tiden.
  • Var alltid försiktig vid hantering av batteriet. Trots att det Ă€r tĂ€tt föreligger en liten risk för knallgas och lĂ€ckage av syra.
  • Knallgas utgör en explosionsrisk om det bildas gnistor. Bristande ventilation och eld ger ocksĂ„ ge upphov till risk för explosion.
  • Undvik att fĂ„ batterivĂ€tska pĂ„ huden eller klĂ€derna. Den innehĂ„ller frĂ€tande svavelsyra.


NÀr ett batteri Àr dÄligt laddat kan det frysa sönder eller ge problem med att starta bilen. Det gÄr att ladda upp igen med hjÀlp av en annan bil och startkablar (kontrollera instruktionsboken, andra rekommendationer kan gÀlla för vissa bilar):

  1. Sammankoppla de bÄda batteriernas pluspoler.
  2. Koppla det laddade batteriets minuspol till karossen eller till en del i motorn. (gÀller inte alla bilar, se instruktionsboken!)
  3. Starta den bil vars batteri Àr laddat
  4. Starta den bil vars batteri Àr urladdat

Observera: FörvÀxling av anslutningarna kan orsaka en kortslutning som kan förstöra, generator, batteri, och all elektronik i bilen.

Kylsystemet

  • Orsakar vanligtvis inga större problem, men bör kontrolleras dĂ„ och dĂ„.
  • Fyll pĂ„ vatten och glykol om vĂ€tskenivĂ„n Ă€r för lĂ„g. För lĂ„g nivĂ„ kan leda till för höga temperaturer i motorn.
  • NĂ€r det drar ihop sig mot vinter ska nivĂ„n av glykol i vattnet kontrolleras. Det gĂ„r att lĂ„na mĂ€tinstrument för detta pĂ„ bensinstationer. Normalt ska förhĂ„llandet mellan vatten och glykol vara 50/50.
  • Om motorn har överhettats mĂ„ste den hinna svalna innan locket öppnasför pĂ„fyllning. Öppnas detför tidigt och Ă„nga kommer ut kan det leda till skĂ„llskador.
  • KylvĂ€tskan förebygger ger skydd bĂ„de mot frysning och rost.
  • Även en trasig sĂ€kring till den elektrisk kylflĂ€kten kan leda till att temperaturen i motorn blir för hög.
  • PĂ„ flertalet bilar driver generatorremmen driver ocksĂ„ kylvattenpumpen. En trasig rem kan dĂ€rför orsaka överhettning i motorn.

BrÀnslesystemet

  • Majoriteten av alla bilar drivs pĂ„ diesel eller bensin i kombination med stora mĂ€ngder luft.
  • Om luftfiltret tĂ€pps igen ökar brĂ€nsleförbrukningen.
  • Det finns cancerframkallande Ă€mnen i bensin, sĂ„ inte andas inte in bensinĂ„ngor under tankningen.
  • Undvik ocksĂ„ att brĂ€nslet kommer i kontakt med huden, det innehĂ„ller cancerframkallande Ă€mnen.

Smörjsystemet

  • Olja pumpas ut i alla motorns delar och för att smörja och rena.
  • OljenivĂ„n mĂ„ste kontrolleras med jĂ€mna mellanrum. Fyll pĂ„ om den Ă€r lĂ„g.
  • StĂ€ng genast av motorn om oljelampan tĂ€nds under körning.

Avgassystemet

  • Avgaser innehĂ„ller flertalet farliga Ă€mnen som kolmonoxid, kvĂ€veoxid, koldioxid och kolvĂ€ten.
  • Den allra största delen av avgaserna omvandlas till koldioxid och vatten genom katalysatorn.
  • Koldioxid bildas vid all sorts förbrĂ€nning och Ă€r ett problem som Ă€nnu inte fĂ„tt en lösning, det enda sĂ€ttet att minska utslĂ€ppen vore att minska anvĂ€ndningen av brĂ€nsle.
  • Katalysatorns arbetstemperatur Ă€r mycket hög och Ă€r dĂ€rför ineffektiv vid kallstart. Under den första minuten Ă€r avgaserna i princip helt orenade.
  • Att anvĂ€nda motorvĂ€rmare minskar utslĂ€ppen avsevĂ€rt och motorn slits inte lika mycket.
  • Ha aldrig motorn igĂ„ng i garage eller andra stĂ€ngda utrymmen, det kan leda till kolmonoxidförgiftning.
  • I bilköer, parkeringsgarage och biltunnlar ska rutorna vevas upp och kupĂ©flĂ€kten aktiveras.
  • Stanna inte lĂ€ngre Ă€n nödvĂ€ndigt i parkeringsgarage och tunnlar.Se genast till att fĂ„ frisk luft vid illamĂ„ende eller huvudvĂ€rk!
  • LĂ€ckor i avgassystemet kan mĂ€rkas av genom förhöjda bullernivĂ„er. TĂ€nk pĂ„ att avgaser kan sippra in i kupĂ©n.