Praktiskt taget alla bilar Àr utrustade med följande mÀtare och kontrollampor. De ser ungefÀr likadana ut pÄ de flesta bilar.
Har nÀstan alltid formen av en oljekanna. Om den lyser rött nÀr bilen körs ska motorn stÀngas av och oljan fyllas pÄ om nivÄn Àr för lÄg (pÄ vissa bilar lyser lampan dÄ gult). Om det finns ett allvarligt fel kan ofta endast en verkstad vara till hjÀlp.
batteriet Àr ej tillrÀckligt laddat.
Förekommer i en del fall tillsammans med en varningslampa.NÄlen ska vara i det mittersta lÀget och fÄr aldrig befinna sig i varningsfÀltet.
HjĂ€lper dels till att komma ihĂ„g att lossa parkeringsbromsen och varnar dessutom för lĂ„ga nivĂ„er av bromsvĂ€tska â fortsĂ€tt i sĂ„dana fall inte att köra! BĂ€rgning krĂ€vs om broms saknas pĂ„ nĂ„got hjul.
PĂ„ nyarebilar â lamporna tĂ€nds för ett ögonblick vid start och slĂ€cks dĂ€refter. Om lamporna Ă€r tĂ€nda Ă€ven under fĂ€rd Ă€r nĂ„got fel. Uppsök dĂ„ en verkstad.
Ăven om hjĂ€lp- och kontrollsystem Ă€r bra att ha, Ă€r de inte 100% tillförlitliga. I slutĂ€ndan Ă€r det alltid föraren som Ă€r ansvarig för bilens funktioner och bilens trafiksĂ€kerhet.