FORDON - Kontrollampor

Kontrollampor

Kontrollampor

Praktiskt taget alla bilar Àr utrustade med följande mÀtare och kontrollampor. De ser ungefÀr likadana ut pÄ de flesta bilar.

Oljetryckslampan

Definition av vÀg, körbana, körfÀlt och vÀgren.

Har nÀstan alltid formen av en oljekanna. Om den lyser rött nÀr bilen körs ska motorn stÀngas av och oljan fyllas pÄ om nivÄn Àr för lÄg (pÄ vissa bilar lyser lampan dÄ gult). Om det finns ett allvarligt fel kan ofta endast en verkstad vara till hjÀlp.

Laddningslampa – batterisymbol

Definition av vÀg, körbana, körfÀlt och vÀgren.

batteriet Àr ej tillrÀckligt laddat.

MotortemperaturmÀtare

Definition av vÀg, körbana, körfÀlt och vÀgren.

Förekommer i en del fall tillsammans med en varningslampa.NÄlen ska vara i det mittersta lÀget och fÄr aldrig befinna sig i varningsfÀltet.

Bromsvarningslampa

Definition av vÀg, körbana, körfÀlt och vÀgren.

HjĂ€lper dels till att komma ihĂ„g att lossa parkeringsbromsen och varnar dessutom för lĂ„ga nivĂ„er av bromsvĂ€tska – fortsĂ€tt i sĂ„dana fall inte att köra! BĂ€rgning krĂ€vs om broms saknas pĂ„ nĂ„got hjul.

ABS-bromsar, krockkuddar och antisladdsystem

Definition av vÀg, körbana, körfÀlt och vÀgren.

PĂ„ nyarebilar – lamporna tĂ€nds för ett ögonblick vid start och slĂ€cks dĂ€refter. Om lamporna Ă€r tĂ€nda Ă€ven under fĂ€rd Ă€r nĂ„got fel. Uppsök dĂ„ en verkstad.

Även om hjĂ€lp- och kontrollsystem Ă€r bra att ha, Ă€r de inte 100% tillförlitliga. I slutĂ€ndan Ă€r det alltid föraren som Ă€r ansvarig för bilens funktioner och bilens trafiksĂ€kerhet.

Kontroller innan körning

  • Belysning - Med jĂ€mna mellanrum bör halv- och helljus, blinkers, bakljus, bromsljus, parkerings- och skyltljus kontrolleras. Extraljus som tex. dimljus kan kontrolleras lite mindre ofta.
  • DĂ€ck - GĂ„ ett varv och se övermönsterdjup och eventuella skador. Genomför dĂ„ och dĂ„ en noggrann mĂ€tning av mönsterdjupet. Kontrollera sĂ„ att dĂ€ckens sidor inte Ă€r skadade. Genom att jĂ€mföra tvĂ„ dĂ€ck Ă€r det lĂ€tt att se om nĂ„got av dem har ett otillrĂ€ckligt lufttryck.
  • Styrning - StĂ„ bredvid bilen och titta pĂ„ framhjulet, vrid pĂ„ ratten litegrann. Rör sig inte framhjulen ska verkstad kontaktas.
  • Styrservon – vrid ratten fullt ut till Ă€ndlĂ€gena med motorn pĂ„slagen. Det ska gĂ„ att styra med jĂ€mn kraft hela vĂ€gen.
  • Bromsarna – tryck ner bromspedalen med all kraft och hĂ„ll kvar. Pedalen ska stanna pĂ„ halva vĂ€gen. Tar det stopp för lĂ„ngt ner mot golvet mĂ„ste bromsen justeras. Bromspedalen fĂ„r heller inte lĂ„ngsamt sjunka nedĂ„t. Sjunker den finns ett lĂ€ckage nĂ„gonstans. FjĂ€drar pedalen har luft trĂ€ngt in nĂ„gonstans i systemet.
  • Parkeringsbromsen prova att Ă„ka ivĂ€g medan den Ă€r Ă„tdragen.
  • Kontrollera att vindrutetorkare, spolare och ljudsignal fungerar korrekt.
  • SĂ€kerstĂ€ll att bilbĂ€lte och nackskydd Ă€r i ordning innan körningen.

Kontroll vid tankning

  • Motorolja – anvĂ€nd enoljesticka för att kontrollera nivĂ„n.
  • BromsvĂ€tska – skavara fylld upp till maxnivĂ„n.
  • KylarvĂ€tska – – ska bestĂ„ av 50% glykol och 50% vatten.
  • SpolarvĂ€tska.
  • Batteri.
  • HydraulvĂ€tska – servostyrning ska kontrolleras pĂ„ verkstad.