Hjul och dÀck
- BildÀck Àr tillverkade av olika sorters gummiblandningar och Àr försedda med olika sorters mönster beroende pÄ om de ska anvÀndas pÄ sommar- eller vintervÀglag.
- VinterdÀck Àr i vissa fall försedda med dubbar.
- Regummerade dÀck Àr begagnade dÀck som försetts med en ny slitbana.
Reservhjulet kan vara likadant som de andra dÀcken eller vara ett sÄ kallat nödhjul.
SÀrskilda begrÀnsningar kan gÀlla för nödhjulet. Ofta fÄr det anvÀndas i högst 8 mil och inte köras fortare Àn 80 km/h. LÀs instruktionsboken!.
- Nya dĂ€ck har ett mönsterdjup pĂ„ ungefĂ€r 8â9 mm.
- Efter en tidsanvÀndning nÀr mönsterdjupet slitits ner till lÀgre Àn 4 mm har dÀcket en sÀmre funktion vid svÄrare vÀglag.
- DÀcken fÄr som mest slitas ned till 1,6 mm.
- Alla dÀck pÄ samma hjulaxel ska ha ungefÀr samma mönsterdjup.
- Byt bÀgge dÀcken samtidigt.
- Kontrollera dÀcken ofta nÀr de börjar bli slitna.
- Kontrollen kan utföras med hjÀlp av en speciell dÀckmönstemÀtare, eller genom att granska de slitagevarnare som finns inbyggda i dÀcken.
- Alla dÀck ska vara samma sort.
- Blanda aldrig sommar- och vinterdÀck, eller dubbade och odubbade dÀck.
- De dÀck och fÀlgar som gÀller för en viss bil anges i bilens instruktionsbok och registreringsbevis.
- Byt ut dÀck som Àr Àldre Àn 10 Är. DÀckens friktionsegenskaper försÀmras betydligt med tiden.
- NÀr nybytta dÀck körts i tio till femton mil, sÄ ska hjulbultarna dras Ät igen.
- LÀttmetallfÀlgar krÀver en sÀrskild momentnyckel.
DÀck Àr kostsamma. För att hÄlla dem i form och minska slitaget sÄ mycket som möjligt Àr det bra att:
- Kontrollera lufttrycket varje mÄnad. I instruktionsboken anges lÀmpligt lufttryck.
- Se till att ha rÀtt hjulinstÀllning. FramdÀckens kanter kan annars slitas ned onödigt snabbt. Bilen drar snett om hjulinstÀllningen Àr felaktig.
- RÀtta till felbalanseringar av dÀcken. Felbalanserade dÀck slits ofta flÀckvis och kan orsaka vibrationer i ratten.
- Kör mjukt. HÀftiga inbromsningar, rivstarter och höga farter alstrar mer vÀrme och sliter mer pÄ dÀcken.
SommardÀck (mönsterdjup)
Mönsterdjupet pÄ sommardÀck fÄr inte vara lÀgre Àn 1,6 mm.
VinterdÀck (olika typer, mönsterdjup och svensk lag)
- VinterdÀck mÀrks med M+S som stÄr för Mud and Snow och Àr indelade i 2 typer:
- Mönsterdjupet pÄ vinterdÀck fÄr inte vara lÀgre Àn 3 mm.
- VinterdÀck mÄste anvÀndas frÄn 1 december till 31 mars om det rÄder vintervÀglag.
- DubbdÀck fÄr inte anvÀndas mellan 16 april och 30 september.
Undantag: DubbdÀck fÄr dock anvÀndas mellan 16 april och 30 september om det förvÀntas eller rÄder vintervÀglag.
Observera: Om dubbdÀck anvÀnds pÄ bilen mÄste alla 4 hjul vara dubbade pÄ bilen och pÄ slÀpvagnen om det rÄder vintervÀglag.
Styrsystemet
Med tiden, eller pÄ grund av slitage, kan styrsystemet börja glappa pÄ nÄgot stÀlle. Ett slitet styrsystem kan medföra att ratten skakar under körning.
Kontrollera styrsystemets funktion genom att med rakt stÀllda hjul stÄ vid sidan av bilen och göra mindre vridningar pÄ ratten. Hjulen ska röra sig direkt.
ServostyrningunderlÀttar styrningen. Om det hugger till i ratten nÀr den vrids, eller om det gÄr trögt ibland och lÀtt ibland, kan det finnas luft eller smuts i servosystemet
Servon fungerar inte nÀr motorn Àr avstÀngd och bilen blir mycket trögstyrd. Viktigt att tÀnka pÄ vid bogsering!