FORDON - Hjul och däck

Hjul och däck

Hjul och dÀck

  • BildĂ€ck Ă€r tillverkade av olika sorters gummiblandningar och Ă€r försedda med olika sorters mönster beroende pĂ„ om de ska anvĂ€ndas pĂ„ sommar- eller vintervĂ€glag.
  • VinterdĂ€ck Ă€r i vissa fall försedda med dubbar.
  • Regummerade dĂ€ck Ă€r begagnade dĂ€ck som försetts med en ny slitbana.

Reservhjulet kan vara likadant som de andra dÀcken eller vara ett sÄ kallat nödhjul.

SÀrskilda begrÀnsningar kan gÀlla för nödhjulet. Ofta fÄr det anvÀndas i högst 8 mil och inte köras fortare Àn 80 km/h. LÀs instruktionsboken!.

  • Nya dĂ€ck har ett mönsterdjup pĂ„ ungefĂ€r 8–9 mm.
  • Efter en tidsanvĂ€ndning nĂ€r mönsterdjupet slitits ner till lĂ€gre Ă€n 4 mm har dĂ€cket en sĂ€mre funktion vid svĂ„rare vĂ€glag.
  • DĂ€cken fĂ„r som mest slitas ned till 1,6 mm.
  • Alla dĂ€ck pĂ„ samma hjulaxel ska ha ungefĂ€r samma mönsterdjup.
  • Byt bĂ€gge dĂ€cken samtidigt.
  • Kontrollera dĂ€cken ofta nĂ€r de börjar bli slitna.
  • Kontrollen kan utföras med hjĂ€lp av en speciell dĂ€ckmönstemĂ€tare, eller genom att granska de slitagevarnare som finns inbyggda i dĂ€cken.
  • Alla dĂ€ck ska vara samma sort.
  • Blanda aldrig sommar- och vinterdĂ€ck, eller dubbade och odubbade dĂ€ck.
  • De dĂ€ck och fĂ€lgar som gĂ€ller för en viss bil anges i bilens instruktionsbok och registreringsbevis.
  • Byt ut dĂ€ck som Ă€r Ă€ldre Ă€n 10 Ă„r. DĂ€ckens friktionsegenskaper försĂ€mras betydligt med tiden.
  • NĂ€r nybytta dĂ€ck körts i tio till femton mil, sĂ„ ska hjulbultarna dras Ă„t igen.
  • LĂ€ttmetallfĂ€lgar krĂ€ver en sĂ€rskild momentnyckel.


DÀck Àr kostsamma. För att hÄlla dem i form och minska slitaget sÄ mycket som möjligt Àr det bra att:

  • Kontrollera lufttrycket varje mĂ„nad. I instruktionsboken anges lĂ€mpligt lufttryck.
  • Se till att ha rĂ€tt hjulinstĂ€llning. FramdĂ€ckens kanter kan annars slitas ned onödigt snabbt. Bilen drar snett om hjulinstĂ€llningen Ă€r felaktig.
  • RĂ€tta till felbalanseringar av dĂ€cken. Felbalanserade dĂ€ck slits ofta flĂ€ckvis och kan orsaka vibrationer i ratten.
  • Kör mjukt. HĂ€ftiga inbromsningar, rivstarter och höga farter alstrar mer vĂ€rme och sliter mer pĂ„ dĂ€cken.


SommardÀck (mönsterdjup)

Mönsterdjupet pÄ sommardÀck fÄr inte vara lÀgre Àn 1,6 mm.



VinterdÀck (olika typer, mönsterdjup och svensk lag)

  • VinterdĂ€ck mĂ€rks med M+S som stĂ„r för Mud and Snow och Ă€r indelade i 2 typer:
    • FriktionsdĂ€ck
    • DubbdĂ€ck
  • Mönsterdjupet pĂ„ vinterdĂ€ck fĂ„r inte vara lĂ€gre Ă€n 3 mm.
  • VinterdĂ€ck mĂ„ste anvĂ€ndas frĂ„n 1 december till 31 mars om det rĂ„der vintervĂ€glag.
  • DubbdĂ€ck fĂ„r inte anvĂ€ndas mellan 16 april och 30 september.

Undantag: DubbdÀck fÄr dock anvÀndas mellan 16 april och 30 september om det förvÀntas eller rÄder vintervÀglag.

Observera: Om dubbdÀck anvÀnds pÄ bilen mÄste alla 4 hjul vara dubbade pÄ bilen och pÄ slÀpvagnen om det rÄder vintervÀglag.

Styrsystemet

Med tiden, eller pÄ grund av slitage, kan styrsystemet börja glappa pÄ nÄgot stÀlle. Ett slitet styrsystem kan medföra att ratten skakar under körning.

Kontrollera styrsystemets funktion genom att med rakt stÀllda hjul stÄ vid sidan av bilen och göra mindre vridningar pÄ ratten. Hjulen ska röra sig direkt.

ServostyrningunderlÀttar styrningen. Om det hugger till i ratten nÀr den vrids, eller om det gÄr trögt ibland och lÀtt ibland, kan det finnas luft eller smuts i servosystemet

Servon fungerar inte nÀr motorn Àr avstÀngd och bilen blir mycket trögstyrd. Viktigt att tÀnka pÄ vid bogsering!