Att göra rätt bedömningär livsviktigt. Tänk igenom omkörningen noga innan, särskilt vid tät trafik och på kurviga och backiga vägar.
Kommer du att vinna något på att köra om? Du kanske bara kommer någon plats längre fram i kön. Lika onödigt är det att köra om ifall du snart svänger av på en annan väg.
Medelhastigheten påverkas heller inte mycket mellan hetsig och lugn körning.
En hetsig körning förbrukar dessutom mer bränsle.
Omkörning är förbjudeni händelse avskymd sikt, tex vid kurvor, backkrön, snöfall eller dimma. Om du relativt nyligen fått körkort så sitter kanske inte förmågan att korrekt bedöma hastigheter och avstånd i ryggmärgen ännu
Väl tilltagna säkerhetsmarginaler är avgörande vid omkörning.
Olika omkörningstekniker kräver också olika sträckor.
Mittlinjen får aldrig korsas vid omkörning om mötande fordon närmar sig. Det skulle tvinga de mötande att köra ut i vägrenen.
Grundregeln är att omkörning är förbjuden i varje situation där fara kan uppstå såsom i följande situationer:
Undantag: I korsningar får vi köra om tvåhjuliga fordon eller köra om på höger sida om det är tydligt framgår att fordonet framför har för avsikt att svänga vänster.
Undantag: Omkörning av tvåhjuliga fordon får ske i järnvägskorsningar.
Undantag: Omkörning får ske om det finns flera körfält i varje färdriktning eller om mittlinjen inte överskrids vid omkörning.
Det är ofta inte enkelt för den som nyligen tagit körkort att lyckas hålla en rak kurs när någon kör om. Det är lätt hänt att man koncentrerar sig på det omkörande fordonet istället för på vägen framför.
På vägar med minst två körfält i samma riktning, när:
Utanför kantlinjen finns det område som kallas vägren Det är inget extra körfält utan är främst ett säkerhetsområde avsett för oskyddade trafikanter och LGF-fordon.
I branta och långa backar kan det vara svårt för tunga fordon att hålla hastigheten. Här kan omkörningar bli riktigt farliga. På vissa platser har en extra körbana, ett så kallat stigningsfält, lagts till i backen. Det vänstra körfältet ska endast användas för omkörning. Efter backkrönet sammangår sedan de båda körfälten till ett igen.