Körning - Omkörning

Omkörning

Omkörning

Att göra rätt bedömningär livsviktigt. Tänk igenom omkörningen noga innan, särskilt vid tät trafik och på kurviga och backiga vägar.

Kommer du att vinna något på att köra om? Du kanske bara kommer någon plats längre fram i kön. Lika onödigt är det att köra om ifall du snart svänger av på en annan väg.

Medelhastigheten påverkas heller inte mycket mellan hetsig och lugn körning.

  • Ca 1 minut vid hastigheter under 90 km/h.
  • Ca ½ minut vid hastigheter över 90 km/h.

En hetsig körning förbrukar dessutom mer bränsle.

Överblickbar sträcka

Definition av väg, körbana, körfält och vägren.

Omkörning är förbjudeni händelse avskymd sikt, tex vid kurvor, backkrön, snöfall eller dimma. Om du relativt nyligen fått körkort så sitter kanske inte förmågan att korrekt bedöma hastigheter och avstånd i ryggmärgen ännu

  • Hur snabbt accelererar den egna bilen?
  • Vilken hastighet håller mötande fordon?
  • Vid vilken punkt kommer de två fordonen att mötas?

Väl tilltagna säkerhetsmarginaler är avgörande vid omkörning.



Olika omkörningstekniker kräver också olika sträckor.

  • Accelererande omkörning - att ligga relativt tätt bakom ett fordon, öka farten och sedan köra om – kräver en längre sträcka
  • Flygande omkörning- attredan på håll närma sig det fordon som ska köras om i hög hastighet – kräver en kortare sträcka

Mittlinjen får aldrig korsas vid omkörning om mötande fordon närmar sig. Det skulle tvinga de mötande att köra ut i vägrenen.

  • Avbryt omkörningen om du upptäcker att du gjort en felbedömning avseende fart, avstånd eller siktsträcka
  • Avbryt så tidigt som möjligt för att undvika att du och den du kör om missförstår varandra och bromsar in samtidigt

Bedöm situationen

Definition av väg, körbana, körfält och vägren.
  • Är det tillåtet att köra om? Omkörningen är förbjuden vid mötande trafik. Se till att ha gjort korrekt bedömning om trafiken är tät.
  • Vinner du någon tid?
  • Hur långt sträcker sig sikten?
  • På vilket avstånd befinner sig det mötande fordonet? Det är vanligt att felberäkna avståndet till hälften av vad det faktiskt är. Fordonen kommer inte att mötas halvvägs om det mötande fordonet håller högre hastighet än det egna.
  • Var kommer fordonen att mötas?
  • Kan det fordon som ska köras om komma att svänga till vänster?
  • Finns det hinder vid vägkanten?


Grundregeln är att omkörning är förbjuden i varje situation där fara kan uppstå såsom i följande situationer:

  • När någon redan håller på att köra omdig
  • I köer med korta avstånd
  • Vid möte med en annan trafikant om omkörning kräver att mittlinjen korsas
  • Innan och i korsningar där högerregeln gäller.

Undantag: I korsningar får vi köra om tvåhjuliga fordon eller köra om på höger sida om det är tydligt framgår att fordonet framför har för avsikt att svänga vänster.

  • Innan och på obevakade övergångställen, cykelpassager eller cykelöverfarter
  • Innan eller i järnvägskorsningar utan bommar eller trafiksignaler.

Undantag: Omkörning av tvåhjuliga fordon får ske i järnvägskorsningar.

  • Till vänster om ett fordon som signalerat om att det kommer att svänga vänster.
  • Där Förbud mot omkörning råder enligt förbudsmärket.
  • Vid dålig sikt på grund av kraftigt regn, snöfall, dimma eller svåra väderförhållanden.
  • Vid skymd sikt i kurvor och backkrön om.

Undantag: Omkörning får ske om det finns flera körfält i varje färdriktning eller om mittlinjen inte överskrids vid omkörning.

Kommer den du kör om att göra en vänstersväng?

  • Vänta med att köra om tills det är säkert att framförvarande fordon inte själv tänker göra en omkörning eller en vänstersväng. Tänk på att traktorer kan svänga in nästan var som helst.
  • Kan det finnas hinder på vägen som gör att fordonet framför plötsligt tvingas svänga ut till vänster? Det ärsärskilt viktigt att fråga sig vid omkörning av stora fordon som skymmer sikten framåt.

När du själv blir omkörd

  • Håll till höger och aldrig öka farten så länge du blir omkörd.
  • Underlätta för den som kör om, och eventuellt köra ut i vägrenen om möjligheten finns.
  • Minska hastigheten vid tät mötande trafik och om vägen är krokig eller smal samt ha ett tillräckligt långt avstånd till fordonet framför dig.
  • Bromsa in och köra åt sidan om en farlig situation uppstår. Oavsett hur vi bedömer situationen får vi aldrig hindra en omkörning.
  • Hålla blickenfäst långt fram på körbanan.

Det är ofta inte enkelt för den som nyligen tagit körkort att lyckas hålla en rak kurs när någon kör om. Det är lätt hänt att man koncentrerar sig på det omkörande fordonet istället för på vägen framför.

Här får vi passera på höger sida

På vägar med minst två körfält i samma riktning, när:

  • Det finns täta köer i alla körfält.
  • Det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
  • Fordonen befinner sig i olika körfält i samband med en korsning.
  • Körfälten är markerade och fartbegränsningen är högst 70 km/h.

Vägrenen

Definition av väg, körbana, körfält och vägren.

Utanför kantlinjen finns det område som kallas vägren Det är inget extra körfält utan är främst ett säkerhetsområde avsett för oskyddade trafikanter och LGF-fordon.

  • Du får använda vägrenen för att enklare släppa fram bakomvarande trafik, men inte köra längre än nödvändigt i den.
  • Kör aldrig i vägrenen i mörker. Sikten är inte tillräcklig och där kan finnas cyklister, gående och olika former av hinder som vi kanske inte hinner se.
  • Vi ska också undvika att använda vägrenen innan kurvor och backkrön eller på andra platser där sikten är otillräcklig. Upptäcker vi ett hinder i sista stund har vi kanske inte möjlighet att köra in i körfältet igen utan att orsaka fara. Vi har dessutom väjningsplikt mot bakomvarande trafik, men också mot omkörande fordon som kör i motsatt riktning.
  • Att använda vägrenen i samband med korsningar kan orsaka missförstånd. Andra trafikanter kan tro att vi har för avsikt att svänga i korsningen.

Stigningsfält

I branta och långa backar kan det vara svårt för tunga fordon att hålla hastigheten. Här kan omkörningar bli riktigt farliga. På vissa platser har en extra körbana, ett så kallat stigningsfält, lagts till i backen. Det vänstra körfältet ska endast användas för omkörning. Efter backkrönet sammangår sedan de båda körfälten till ett igen.