Det tar tid för ögonen att vÀnja sig vid mörker. Vid blÀndning av en mötande bil blir ditt mörkerseende genast sÀmre. Det tar sedan nÄgon minut innan det ÄtergÄtt till normaltillstÄnd igen.
I stadstrafiken Àr gatlampor, mötande bilar och skyltfönster nÀstan stÀndigt nÀrvarande och det blir omöjligt att hÄlla god uppsikt över den omgivande trafiken och samtidigt skydda ögonen frÄn att blÀndas.
PÄ landsvÀg Àr det istÀllet lamporna frÄn mötande bilar som orsakar svÄrigheter. Blicken vill gÀrna dra sig mot skenet. Det kan dÄ vara svÄrt att hinna bli medveten om oskyddade trafikanter i vÀgrenen eller andra risker i omgivningarna.
SiktstrÀckor kan variera mycketvid körning i mörker ochi dagsljus.I mörker kan du upptÀcka en gÄende trafikant pÄ olika avstÄnd beroende pÄ tÀnd bilbelysning och personens klÀder.
Helljusen pÄ en bil lyser upp mörka föremÄl lÀngs en ca150 meter lÄng vÀgstrÀcka, men kan fÄnga upp en reflex pÄ sÄ lÄngt avstÄnd som 450 meter.
Halvljusen nĂ„r inte alls lika lĂ„ngt. I kombination med skenet frĂ„n ett mötande fordon kan du ofta inte se lĂ€ngre Ă€n 5â30 meter. Kör du med en hastighet pĂ„ 90 km/h har du ca 1 sekund pĂ„ dig innan olyckan kan vara ett faktum. Halvljusen kan dĂ€remot fĂ„nga upp en reflex pĂ„ 125 meter.
Gatlyktor kan ge en falsk kÀnsla av sÀkerhet. GÄende kan vara övertygade om att de syns pÄ övergÄngstÀllet och förare kör med samma hastighet som de gör pÄ dagen eftersom de upplever att de har god sikt.
Det gÀller att försöka leva sig in i andra trafikanters utmaningar. GÄende förstÄr inte alltid hur svÄrt det kan vara för en bilistatt se dem i mörkret. Att bÀra korrekt placerade reflexer kan vara avgörande. Reflexer Àr en fÀrskvara som bör bytas ut med jÀmna mellanrum.
Med helljusen tÀnda Àr det oftast inga problem att se gÄngtrafikanter. Men vid möte och med helljusen avslagna förkortas siktstrÀckan avsevÀrt. Vid höga hastigheter finns ofta ens tid att hinna reagera för att undvika en olycka.
Att anvÀnda ljuset rÀtt i mörkertrafiken ökarmöjligheterna att hinna upptÀcka cyklister, gÄende och eventuella hinder.
I mörker ger en sliten och repig vindruta upphov till reflexer, och i ljussken förhindrar den en optimal sikt. SiktstrÀckan förkortas avsevÀrt och att köra i mörker blir betydligt farligare och svÄrare. Byt alltid ut en sliten vindruta!
AnvÀndning av helljus Àr förbjuden:
BehÄll helljusen pÄslagna vid möte med gÄende. De kan vÀnda bort blicken och det Àr viktigt att det tydligt syns var de befinner sig.
SlÀck helljusen innan korsning oavsett om det finns mötande trafik eller inte. Sikten för den korsande trafiken kan annars försÀmras betydligt.
Vid snörök, kraftigt regn och dimma Àr det svÄrt att bedöma avstÄnd pÄ ett korrekt sÀtt, och sikten kan tyckas vara bÀttre Àn den egentligen Àr.
En bil mÄste naturligtvis synas vÀl om den stÄr parkerad pÄ en mörk gata eller vÀg.
Vid nödstopp gÄr det ibland inte att vÀlja var man parkerar. Om du tvingas stanna fordonet pÄ en riskfylld plats som en kurva med dÄlig sikt, ett backkrön, en tunnel, vÀgport, motortrafikled eller en motorvÀg ska du se till att fÄ bilen flyttad sÄ snabbt som det bara Àr möjligt.
Innan bilen kunnat forslas bort ska:
Ska anvÀndas nÀrhelst det Àr möjligt. Möjliggör god sikt framför bilen
StrÄlkastarna mÄste alltid vara tÀnda under körning. Oftast Àr halvljus och parkeringsljus tÀnda. Halvljuset fÄr aldrig vara tÀnt pÄ samma gÄng som varsel- eller dimljus.
Dimljuset fÄr ersÀtta halvljuset i dagsljus. Vid mörkerkörning Àr det endast tillÄtet vid kraftig nederbörd eller dimma. Varselljus eller halvljus fÄr inte anvÀndas tillsammans med dimljus.
I dagsljus med bra siktförhÄllanden fÄr varselljusen ersÀtta halvljus. De fÄr aldrig anvÀndas pÄ samma gÄng som dimljus eller halvljus.
AnvÀnds för att ge ett förstÀrkt ljussken i sÀrskilda situationer. De fÄr aldrig slÄs pÄ tillsammans med halvljuset, endast med helljuset.
TÀnds vid stannande pÄ vÀg under dÄliga ljusförhÄllanden.AnvÀndparkeringsljusen Àven om stoppet Àr högst tillfÀlligt.
Utgörs av tvÄ lampor med rött sken. TÀnds alltid tillsammans med halv- hel-och parkeringsljus.
BestÄr av ett extra kraftfullt bakljus. Ljuset Àr mycket blÀndande och ska bara anvÀndas vid dÄliga siktförhÄllanden. En kontrollampa pÄ instrumentbrÀdan visar om dimljuset Àr tÀnt eller inte.
TvÄ starka röda ljus som slÄs pÄ automatiskt vid inbromsning.
Ett vitt ljus som aktiveras nÀr backvÀxeln lÀggs i.
TÀnds automatiskt tillsammans med bakljuset för att lysa upp registreringsskylten.
Avger ett gulorange sken.
MÄste slÄs pÄ vid olycka eller nödstopp.