Körning - Mörkerkörning

Mörkerkörning

Mörkerkörning

Definition av vÀg, körbana, körfÀlt och vÀgren.

Det tar tid för ögonen att vÀnja sig vid mörker. Vid blÀndning av en mötande bil blir ditt mörkerseende genast sÀmre. Det tar sedan nÄgon minut innan det ÄtergÄtt till normaltillstÄnd igen.

I stadstrafiken Àr gatlampor, mötande bilar och skyltfönster nÀstan stÀndigt nÀrvarande och det blir omöjligt att hÄlla god uppsikt över den omgivande trafiken och samtidigt skydda ögonen frÄn att blÀndas.

PÄ landsvÀg Àr det istÀllet lamporna frÄn mötande bilar som orsakar svÄrigheter. Blicken vill gÀrna dra sig mot skenet. Det kan dÄ vara svÄrt att hinna bli medveten om oskyddade trafikanter i vÀgrenen eller andra risker i omgivningarna.

SiktstrÀckor

SiktstrÀckor kan variera mycketvid körning i mörker ochi dagsljus.I mörker kan du upptÀcka en gÄende trafikant pÄ olika avstÄnd beroende pÄ tÀnd bilbelysning och personens klÀder.

Helljusen pÄ en bil lyser upp mörka föremÄl lÀngs en ca150 meter lÄng vÀgstrÀcka, men kan fÄnga upp en reflex pÄ sÄ lÄngt avstÄnd som 450 meter.

Halvljusen nĂ„r inte alls lika lĂ„ngt. I kombination med skenet frĂ„n ett mötande fordon kan du ofta inte se lĂ€ngre Ă€n 5–30 meter. Kör du med en hastighet pĂ„ 90 km/h har du ca 1 sekund pĂ„ dig innan olyckan kan vara ett faktum. Halvljusen kan dĂ€remot fĂ„nga upp en reflex pĂ„ 125 meter.

I stadstrafik

Gatlyktor kan ge en falsk kÀnsla av sÀkerhet. GÄende kan vara övertygade om att de syns pÄ övergÄngstÀllet och förare kör med samma hastighet som de gör pÄ dagen eftersom de upplever att de har god sikt.

PÄ landsvÀg

Det gÀller att försöka leva sig in i andra trafikanters utmaningar. GÄende förstÄr inte alltid hur svÄrt det kan vara för en bilistatt se dem i mörkret. Att bÀra korrekt placerade reflexer kan vara avgörande. Reflexer Àr en fÀrskvara som bör bytas ut med jÀmna mellanrum.

Med helljusen tÀnda Àr det oftast inga problem att se gÄngtrafikanter. Men vid möte och med helljusen avslagna förkortas siktstrÀckan avsevÀrt. Vid höga hastigheter finns ofta ens tid att hinna reagera för att undvika en olycka.

Att köra sÀkert i mörkertrafiken

Att anvÀnda ljuset rÀtt i mörkertrafiken ökarmöjligheterna att hinna upptÀcka cyklister, gÄende och eventuella hinder.

  • Du bör anvĂ€nda helljusen sĂ„ fort det finns möjlighet och sĂ„ mycket det gĂ„r. Innan duslĂ„r om till halvjlusen inför ett möte ska vi söka av den del av vĂ€gen som snart kommer att hamna i mörker.
  • Det Ă€r avgörande att placera bilen rĂ€tt vid möte. Den ska aldrig placeras lĂ„ngt ut mot kanten eftersom olika hinder inte syns i mörkret.
  • BlickfĂ„nget ska koncentreras lĂ„ngt fram pĂ„ vĂ€gbanan nĂ€ra vĂ€gkanten. Vi tenderar att vilja titta mot de mötande fordonens lampor, vilket innebĂ€r risk för blĂ€ndning.
  • BlĂ€nda av kort innan kurvor och backkrön. PĂ„ sĂ„ vis kan mötande fordon upptĂ€ckas tidigare och det blir möjligt att se siluetten av eventuella hinder mot det mötande fordonets ljussken.
  • I vĂ€nsterkurvor kan helljuset hĂ„llas pĂ„slaget lĂ€ngre Ă€n det mötande fordonets. Sikten förbĂ€ttras utan att den andra föraren blĂ€ndas.

Omkörning i mörker innebÀr extra utmaningar.

  • Det Ă€r viktigt, bĂ„de för den som blir omkörd och för den som kör om, att helljuset slĂ€cks sĂ„ sent som möjligt.
  • Kom ihĂ„g att gĂ„ngtrafikanter pĂ„ vĂ€nster sida har ryggen mot trafiken.
  • Den som haft körkort ett tag har hunnit bli vĂ€l medveten om att det kan vara mycket svĂ„rt att upptĂ€cka cyklister i mörker. Även om de har cykelbelysning.
  • SvĂ„righeten med att göra en korrekt bedömning av hastigheter och avstĂ„nd blir extra tydlig vid omkörningar och avfart frĂ„n landsvĂ€g.

God sikt

I mörker ger en sliten och repig vindruta upphov till reflexer, och i ljussken förhindrar den en optimal sikt. SiktstrÀckan förkortas avsevÀrt och att köra i mörker blir betydligt farligare och svÄrare. Byt alltid ut en sliten vindruta!

  • Se till att putsa insidan pĂ„ vindrutan regelbundet. Smuts ger stora problem vid lĂ„gt stĂ„ende sol och vid mörkerkörning.
  • Bra torkarblad ger bĂ€sta möjliga sikt vid regn och hĂ„ller vindrutan ren.
  • Rengör Ă€ven strĂ„lkastarna och kontrollera att de Ă€r hela. Annars försĂ€mras siktstrĂ€ckorna och det egna fordonet syns inte lika bra för bakomvarande trafik.
  • XenonstrĂ„lkastare ska kontrolleras ofta, speciellt under vintern. Dessa ljus ger upphov till en minimal temperaturökning, sĂ„ se till att de Ă€r snö- och isfria.

Halvljus eller helljus?

AnvÀndning av helljus Àr förbjuden:

  • Vid tillrĂ€cklig gatubelysning, dvs att inga delar av vĂ€gbanan ligger i mörker.
  • NĂ€r vĂ€gen Ă€r sĂ„ pass belyst att helljusen inte bidrar till bĂ€ttre sikt.
  • NĂ€r mötande bil kommit sĂ„ nĂ€ra att föraren kan bli blĂ€ndad.
  • Vid risk för blĂ€ndning vid möte med fartyg, tĂ„g eller spĂ„rvagn som fĂ€rdas lĂ€ngs med vĂ€gen.
  • NĂ€r avstĂ„ndet till framförvarande fordon Ă€r kort.

BehÄll helljusen pÄslagna vid möte med gÄende. De kan vÀnda bort blicken och det Àr viktigt att det tydligt syns var de befinner sig.

SlÀck helljusen innan korsning oavsett om det finns mötande trafik eller inte. Sikten för den korsande trafiken kan annars försÀmras betydligt.

Körning vid dÄlig sikt

Vid snörök, kraftigt regn och dimma Àr det svÄrt att bedöma avstÄnd pÄ ett korrekt sÀtt, och sikten kan tyckas vara bÀttre Àn den egentligen Àr.

  • HĂ„ll en tillrĂ€ckligt lĂ„g fart och tillrĂ€ckligt lĂ„nga avstĂ„nd.
  • Halvljus,ellerdimljusochdimbakljus ska anvĂ€ndas sĂ„ att bakomvarande trafik kan se dig. Halvljus och dimljus fĂ„r aldrig anvĂ€ndas pĂ„ samma gĂ„ng.
  • Dimljuset kan blĂ€nda trafiken bakom om sikten Ă€r bra, sĂ„ ha det bara tĂ€nt nĂ€r situationen verkligen krĂ€ver det.

Parkering och nödstopp

En bil mÄste naturligtvis synas vÀl om den stÄr parkerad pÄ en mörk gata eller vÀg.

  • SlĂ„ pĂ„ parkeringsljuset. Det drar sĂ„ lite ström att det oftast kan stĂ„ pĂ„ i timmar om batteriet Ă€r i gott skick.
  • Parkera uteslutande till höger i körriktningen. Om din bil stĂ„r parkerad pĂ„ andra sidan vĂ€gen kan de förare som kör i motsatt riktning tro att de ser ett mötande fordon och förvillas att passera bilen pĂ„ höger sida. De kan dĂ„ rĂ„ka köra av vĂ€gen.
  • Parkerar du i en tĂ€tort behöver du endast tĂ€nda de vĂ€nstra parkeringsljusen. Inte alla bilmodeller erbjuder denna möjlighet.
  • Har du slĂ€pvagn pĂ„kopplad ska parkeringsbelysningen tĂ€ndas fullt ut.

Vid nödstopp gÄr det ibland inte att vÀlja var man parkerar. Om du tvingas stanna fordonet pÄ en riskfylld plats som en kurva med dÄlig sikt, ett backkrön, en tunnel, vÀgport, motortrafikled eller en motorvÀg ska du se till att fÄ bilen flyttad sÄ snabbt som det bara Àr möjligt.



Innan bilen kunnat forslas bort ska:

  • Parkeringsljusen tĂ€ndas.
  • Varningsblinkers slĂ„s pĂ„.
  • Varningstriangel sĂ€ttas ut ungefĂ€r 100 meter bakom fordonet.
  • Reflexer eller reflexvĂ€st anvĂ€ndas.

Helljus

Ska anvÀndas nÀrhelst det Àr möjligt. Möjliggör god sikt framför bilen

Halvljus

StrÄlkastarna mÄste alltid vara tÀnda under körning. Oftast Àr halvljus och parkeringsljus tÀnda. Halvljuset fÄr aldrig vara tÀnt pÄ samma gÄng som varsel- eller dimljus.

Dimljus

Dimljuset fÄr ersÀtta halvljuset i dagsljus. Vid mörkerkörning Àr det endast tillÄtet vid kraftig nederbörd eller dimma.  Varselljus eller halvljus fÄr inte anvÀndas tillsammans med dimljus.

Varselljus

I dagsljus med bra siktförhÄllanden fÄr varselljusen ersÀtta halvljus. De fÄr aldrig anvÀndas pÄ samma gÄng som dimljus eller halvljus.

Extraljus

AnvÀnds för att ge ett förstÀrkt ljussken i sÀrskilda situationer. De fÄr aldrig slÄs pÄ tillsammans med halvljuset, endast med helljuset.

Parkeringsljus

TÀnds vid stannande pÄ vÀg under dÄliga ljusförhÄllanden.AnvÀndparkeringsljusen Àven om stoppet Àr högst tillfÀlligt.

Bakljus

Utgörs av tvÄ lampor med rött sken. TÀnds alltid tillsammans med halv- hel-och parkeringsljus.

Dimbakljus

BestÄr av ett extra kraftfullt bakljus. Ljuset Àr mycket blÀndande och ska bara anvÀndas vid dÄliga siktförhÄllanden. En kontrollampa pÄ instrumentbrÀdan visar om dimljuset Àr tÀnt eller inte.

Bromsljus

TvÄ starka röda ljus som slÄs pÄ automatiskt vid inbromsning.

Backljus

Ett vitt ljus som aktiveras nÀr backvÀxeln lÀggs i.

Skyltljus

TÀnds automatiskt tillsammans med bakljuset för att lysa upp registreringsskylten.

Blinkers

Avger ett gulorange sken.

Varningsblinkers

MÄste slÄs pÄ vid olycka eller nödstopp.