MÄNNISKOR - Synen och reaktionsförmågan

Synen och reaktionsförmågan

Synen och reaktionsförmÄgan     

Vid körning bombarderas vÄr hjÀrna i stadig ström med information som mÄste uttydas. Det viktigaste sinnet vid bilkörning Àr synen, den stÄr för hela nittio procent av all information som nÄr hjÀrnan.

  • För att fĂ„ ta körkort fĂ„r vĂ„r synskĂ€rpa inte understiga 0,5.
  • BĂ€r vi kontaktlinser eller glasögon Ă€r det obligatoriskt att anvĂ€nda dessa nĂ€r vi sĂ€tter oss bakom ratten.
  • I mörker drabbas mĂ„nga av oss av nĂ€rsynthet.

I normalfallet tĂ€cker vĂ„rt synfĂ€lt 180 grader, men vi ser endast 1–2% av detta med full skĂ€rpa. Detta Ă€r det sĂ„ kallade centralseendet eller direktseendet.

Utanför detta minimala omrÄde har vi det perifera seendet, dÀr vi blir varse om rörelser och föremÄl i utkanterna av synfÀltet.

Det perifera synfÀltet försÀmras avsevÀrt av alkohol, droger och trötthet.

Mottagning av information och bedömning av situation

I trafiken Àr man helt beroende an synsinnet. Informationen som samlas in med ögonen skickas till hjÀrnan för att bearbetas. HjÀrnan försöker sedan tolka denna information och skapa en bild av trafiksituationen. Baserat pÄ denna bild fÄr man signaler frÄn hjÀrnan för att agera.

Synvillor

NÀr hjÀrnan skapar en bild av trafiksituationen sker detta baserat pÄ tidigare erfarenheter. Vid trötthet och försvagad körförmÄga kan ögonen missa en del av informationen som skickas till hjÀrnan. HjÀrnan i sin tur tillÀgger de saknade delarna, som in vissa fall inte stÀmmer med verkligheten, och skapar ÀndÄ en komplett bild av trafiksituationen.



Erfarna bilförare

  • Flyttar blicken mer frekvent och hĂ„ller den ofta lĂ€ngre fram pĂ„ vĂ€gen.
  • Har fokus pĂ„ rörliga föremĂ„l.


Oerfarna bilförare

  • FĂ€ster blicken strax framför bilen.
  • Har fokus pĂ„ stora och orörliga föremĂ„l.

Andra sinnen

Tillsammans med synen hjÀlper Àven balanssinne, hörsel och kÀnsel oss vid bilkörning:

  • Vi kan uppfatta ljudförĂ€ndringar som informerar oss om att vĂ€glaget förĂ€ndrats.
  • StĂ€mmer inte vĂ€gens utseende med de ljud vi Ă€r vana att hör under ett givet förhĂ„llande, tex att vĂ€gen vid anblick tycks vara blöt, men dĂ€cken inte ger ifrĂ„n sig de ljud som den brukar nĂ€r dĂ€r finns vĂ€ta, kan vi anta att vĂ€gbanan skulle kunna vara frusen.
  • BĂ„de kĂ€nsel och hörsel kan vara till hjĂ€lp för oss i att vĂ€lja en passande vĂ€xel.
  • VĂ„rt balanssinne har en stor roll i att varsko oss om halt vĂ€glag. Om vi sitter i rĂ€tt position kan vi förnimma detta i ryggen och pĂ„ sĂ„ vis hinna parera en eventuell sladd.

Vi ser med hjÀrnan

I hjÀrnan behandlas alla vÄra sinnesintryck och vi blir medvetna om det som hÀnder omkring oss. Men om vi skulle bli varse om vart och ett av alla intryck skulle vi bli drÀnkta i information och inte kunna sortera denna pÄ ett meningsfullt sÀtt.

HjÀrnan filtrerar informationen Ät oss för att vi inte ska bli alldeles övervÀldigade. Detta kallas selektiv varseblivning.

  • Urvalet av den information som förmedlas oss kan ske pĂ„ ett helt omedvetet plan.
  • HjĂ€rnan vĂ€ljer i enlighet med vĂ„ra aktuella erfarenheter, kunskaper, intressen, förvĂ€ntningar, kĂ€nslor och behov.
  • Detta betyder att information om faror i trafiken kanske inte nĂ„r fram till en oerfaren förare tillrĂ€ckligt snabbt för att göra denna uppmĂ€rksam i tid.