MÄNNISKOR - Stress och grupptryck

Stress och grupptryck

Stress

Hur vi reagerar pÄ stress och vÄr stresstÄlighet Àr högst individuellt. Stress uppstÄr nÀr de krav som stÀlls pÄ oss Àr för höga i ett givet ögonblick.

Hur stressad en bilförare blir beror dÀrför i hög grad pÄ bilförarens erfarenhet och fysiska kondition. En och samma situation kan leda till att en viss bilförare endast skÀrper sina sinnen för att prestera pÄ topp, medan en annan förare drabbas av total panik.

Vid en lagom dos stress höjs vÄr prestationsförmÄga.



Hur vi beter oss i en situation som orsakarmycket hög stress skiljer sig dock mycket frÄn person till person, vanliga reaktionssÀtt Àr:

  • Panik.
  • Black out.
  • Att ge upp och bli apatisk.
  • Stirrighet.
  • Tanketröghet.


En förare kan i nÄgon mÄn förebygga att hamna i alltför krÀvande och dÀrmed stressande situationer genom att:

  • Ta god tid pĂ„ sig
  • HĂ„llaen lĂ€gre fart
  • Köra defensivt
  • Planera körningen framĂ„t
  • HĂ„lla sig sjĂ€lv och fordonet i god kondition

kan en förare i nÄgon mÄn förebygga att hamna i alltför krÀvande och dÀrmed stressande situationer.

Grupptryck

Det Àr inte lÀtt att lufta Äsikter som vi uppfattar vara avvikande frÄn gruppens, och för att bli accepterade Àr det Àr lÀtt hÀnt att vi slutar lyssna till vÄrt eget omdöme.

Det Àr ocksÄ viktigt att vi Àr uppmÀrksamma pÄ hur vi sjÀlva vÀnder oss till andra inom den egna gruppen. En omogen bilförare kan ta vÄra skÀmtsamheter om dennes körsÀtt alltför personligt, och för att visa att denne visst Àr kapabel, försÀtta bÄde sig sjÀlv och sina passagerare i verklig fara.

Undersökningar visar en förhöjd risk för olyckor hos unga förare, sÀrskilt manliga, som kör med andra unga personer i bilen.

Ovan nÀmnda undersökningar visar att unga personer inte gÀrna protesterar om de kÀnner sig illa till mods med en förares körstil, men ocksÄ att det Àr ovanligt att föraren faktiskt tar illa vid sig om denne blir ombedd att köra mer defensivt.

Observera: Grupptryck kan i vissa fall vara positivt och i andra fall negativt.

DĂ„ligt sjĂ€lvförtroende och svag stresstĂ„lighet samt osĂ€kerhet hos en förare kan öka risken att falla för grupptryck.Â