MÄNNISKOR - Inlärning

Inlärning

InlÀrning   

- Förutom den rent viljestyrda inlÀrningen lÀr vi oss alla pÄ ett mer eller mindre omedvetet plan.

- Alla vÄra positiva och negativa erfarenheter ligger som latenta kunskaper inom oss.

SannolikhetsinlÀrning Àr ett exempel pÄ detta.

- Om vi ofta upprepar en och samma handling, till exempel att köra samma strÀcka varje dag, slutar vi till sist att kontrollera de omgivningar som blivit bekanta för oss.



Vi gÄr sÄ att sÀga pÄ automatik. Det kan visa sig vara bÄde positivt och negativt:

  • Vi kan komma att agera alltför avslappnat om vi aldrig varit med om nĂ„gon incident pĂ„ en plats som i sig kan vara mycket riskfylld. Passerar vi exempelvis en och samma jĂ€rnvĂ€gskorsning varje dag Ă€r det lĂ€tt att vi brister i uppmĂ€rksamhet efter ett tag.
  • Vi kör dĂ€remot reflexmĂ€ssigt mer försiktigt pĂ„ de platser dĂ€r redan vi varit med om farofyllda situationer.

Vi imiterar i nÄgon utstrÀckning och ofta omedvetet andra mÀnniskors handlande. Det kan handla om förÀldrar, kompisar eller filmkaraktÀrer. Det kallas imitationsinlÀrning och kan om vi inte Àr försiktiga leda till att vi lockas att överskrida vÄr egen förmÄga.

DjupinlÀrning

  • Leder till att vi fĂ„r en helhetsbild av det vi lĂ€rt oss.
  • Vi kan förstĂ„ anledningarna till, och sammanhangen runt, en viss regel.
  • DjupinlĂ€rning leder till lĂ„ngvarig kunskap.

YtinlÀrning

  • BestĂ„r i att vi nöter in nĂ„got utan att strĂ€va efter att förstĂ„ det vi lĂ€r oss pĂ„ ett djupare plan.
  • Det vi lĂ€rt oss glömmer vi snabbt och vi fĂ„r svĂ„rt att tillĂ€mpa det i praktiken.

ÖverinlĂ€rning

  • Är mycketviktigt nĂ€r det gĂ€ller körtrĂ€ning.
  • De tekniska utförandena blir automatiska.
  • Att överinlĂ€ra olika manövrer innebĂ€r att trĂ€na sĂ„ mycket pĂ„ dem att vi till sist blir omedvetna om dem.
  • DĂ„ kan tankarna och uppmĂ€rksamheten istĂ€llet koncentreras pĂ„kringvarande trafik och Ă„t att planera körningen framĂ„t.

ImitationsinlÀrning

Den innebÀr att du hÀrmar andras beteende i trafiken vilket kan vara bÄde bra och dÄligt.

  • Bra om man försöker hĂ€rma erfarna förare som har en lugn körsstil med bra sĂ€kerhetsmarginal.
  • DĂ„ligt om man hĂ€rmar dĂ„liga beteenden dĂ€r man tar stora risker och utgör en fara i trafiken.