FORDON - Stoppsträcka, reaktionssträcka och bromssträcka

Stoppsträcka, reaktionssträcka och bromssträcka

StoppstrÀcka, reaktionsstrÀcka och bromsstrÀcka

Att ha god kunskap om bilens köregenskaper och hur den kan komma att reagera i olika situationer kan innebÀra skillnaden mellan ett relativt lindrigt tillbud och en riktigt allvarlig olycka.

Ju högre hastighet ett fordon hÄller, desto högre rörelseenergi fÄr det. Det kÀnner vi av i kurvor och vid kraftiga inbromsningar.

StoppstrÀckan

Den strÀcka som behövs för att kunna stanna fordonet helt. Den kan berÀknas enligt följande:

StoppstrÀcka = ReaktionsstrÀcka + BromsstrÀcka

ReaktionsstrÀcka

  • Den strĂ€cka fordonet fortsĂ€tter framĂ„t frĂ„n det att föraren upptĂ€ckt ett hinder tills denne börjar bromsa.
  • ReaktionsstrĂ€ckan pĂ„verkas av förarens reaktionstid (runt en sekund) och av hastigheten.
  • I grova drag kan man berĂ€kna reaktionsstrĂ€ckan i meter vid en viss hastighet genom att stryka den sista nollan i hastigheten och multiplicera med 3:
  • 30 km/h resulterar i 3 x 3 = 9

Vid körning i 30 km/h kommer bilen alltsÄ hinna fÀrdas ytterligare 9 meter framÄt innan föraren ens hunnit pÄbörja inbromsningen.

BromsstrÀckan

  • Den strĂ€cka fordonet fortsĂ€tter att röra sig framĂ„t frĂ„n det ögonblick föraren börjar bromsa tills fordonet stannat helt.
  • Ju högre rörelseenergi fordonet har, desto lĂ€ngre blir dess bromsstrĂ€cka.
  • BromsstrĂ€ckan förĂ€ndras ocksĂ„ den i takt med att farten ökar. FörĂ€ndringen Ă€r kvadratisk: om man dubblerar hastigheten fĂ„r fordonet fyra gĂ„nger sĂ„ stor rörelseenergi, och dĂ€rmedfyra gĂ„nger sĂ„ lĂ„ng bromsstrĂ€cka.
  • Även vĂ€ggreppet, friktionen, dĂ€ckens skick, vĂ€glaget, lastens placering i fordonet och förarens bromsteknik inverkar pĂ„ bromsstrĂ€ckan.

Hög rörelseenergi i kombination med dÄligt vÀglag rÀcker för att en lÀtt inbromsning ska resultera i en okontrollerbar.

VÀggreppet kan vid halka vara sÄ dÄligt att det kankÀnnas som om bromsarna inte fungerar alls, och pÄ halis kan bromsstrÀckan bli upp till tio gÄnger lÀngre Àn vad den hade varit om vÀgen varit torr.

Styrbarhet

  • VĂ€ggreppet i sidled Ă€r ocksĂ„ avgörande för att kunna styra fordonet.
  • Utan sidokrafter skulle framdĂ€cken inte kunna svĂ€nga fordonet. Det skulle bara vrida sig runt egen tyngdpunkt.
  • Behovet av sidokrafter ökar/minskar Ă€ven kvadratiskt i takt med hastigheten, precis som med behovet av bromskraft
  • NĂ€r ett hjul drivs framĂ„t eller bromsas försĂ€mras dess vĂ€ggrepp. Vissa gĂ„nger rĂ€cker inte det kvarvarande vĂ€ggreppet till för att kunna stabilisera eller styra bilen. En riktigt tvĂ€r inbromsning kan göra bilen omöjlig att styra.
  • Om bakhjulen bromsas för hĂ€ftigt kan det leda till att bilen sladdar runt.
  • BromsstrĂ€ckan pĂ„verkas Ă€ven av tyngdlagen. Precis som med en cykel Ă€r det Ă€r naturligtvis mycket lĂ€ttare att lyckas fĂ„ stopp pĂ„ bilen i en uppförsbacke Ă€n i en nerförsbacke.
  • LĂ„nga backar belastar bromsarna mycket. Det utvecklas en oerhörd vĂ€rme i bromsarna som kan leda till atthydraulvĂ€tskan börjar koka eller att bromsbelĂ€ggen mattas av. Följden kan bli att bromsarna inte lĂ€ngre fungerar.
  • LĂ€gg i en lĂ€gre vĂ€xel i nedförsbackar för att dra nytta av motorns bromsförmĂ„ga och skona bromsarna.
  • Bromsarnas typ och skick kan förstĂ„s pĂ„verka bromsstrĂ€ckan. Dagens moderna bilar Ă€r utrustade med en sĂ„ kallad ABS system som gör att styrförmĂ„gan bibehĂ„lls vid inbromsningar och bromsstrĂ€ckan förkortas.Â