Att ha god kunskap om bilens köregenskaper och hur den kan komma att reagera i olika situationer kan innebÀra skillnaden mellan ett relativt lindrigt tillbud och en riktigt allvarlig olycka.
Ju högre hastighet ett fordon hÄller, desto högre rörelseenergi fÄr det. Det kÀnner vi av i kurvor och vid kraftiga inbromsningar.
Den strÀcka som behövs för att kunna stanna fordonet helt. Den kan berÀknas enligt följande:
StoppstrÀcka = ReaktionsstrÀcka + BromsstrÀcka
30 km/h resulterar i 3 x 3 = 9
Vid körning i 30 km/h kommer bilen alltsÄ hinna fÀrdas ytterligare 9 meter framÄt innan föraren ens hunnit pÄbörja inbromsningen.
Hög rörelseenergi i kombination med dÄligt vÀglag rÀcker för att en lÀtt inbromsning ska resultera i en okontrollerbar.
VÀggreppet kan vid halka vara sÄ dÄligt att det kankÀnnas som om bromsarna inte fungerar alls, och pÄ halis kan bromsstrÀckan bli upp till tio gÄnger lÀngre Àn vad den hade varit om vÀgen varit torr.